Wednesday, December 21, 2016

Kucing vs Arnab Jiran

Malam semalam aku terkejut bila nampak kucing aku tengah tokak leher arnab jiran. Aku pun tepuk kepala kucing tu supaya lepaskan arnab jiran tu.

Bila periksa arnab tu, Aku tengok dah mati. Ah sudah! Harga seekor arnab mau RM200 lebih. Dahlah jiran aku tu jenis panas baran.

Minggu lepas dia lempang bini dia sebab kasut bersepah depan rumah. Apa lagi.... cepat-cepat aku basuh arnab tu bersih-bersih dan keringkan guna hair dryer.

Lepas tu aku letak balik dalam sangkarnya. Konon-konon arnab tu mati dalam sangkar le kan.

Pagi ni aku dengar jiran tu membebel marah-marah tapi aku buat bodoh je.

Tetibe jiran tu nampak aku dan cakap, 'Ko tau tak arnab aku dah mati?! '

'Eerr.... err....' punyalah cuak takut dia tau kucing aku yang bunuh arnab dia. so aku cuma geleng kepala je tak berani nak bukak mulut.

Jiran aku sambung, 'Yang aku geram arnab tu dah aku tanam kat belakang rumah semalam, tapi tah sapa lah yang dah rajin korek keluarkan balik. Plak tu siap bersihkan bangkai arnab tu. Yang buat aku lagi marah dia boleh letak bangkai yang dia dah bersihkan tu dalam sangkar. Kalau aku dapat sapa orangnya memang jadi bangkai jugak gamaknya!'

Gulp! aku rasa macam nak pindah rumah masa tu gak.

Nota: moral of the story:- jangan masuk campur urusan binatang.

Kredit: penulis asal post ini aku pon tak tahu siapa. 😉

No comments:

Post a Comment