Tuesday, April 17, 2018

PERANGI PEMUNGUT HUTANG SAMSENG

INILAH CARA BETUL IKUT UNDANG2 AKU NAK AJAR UTK ORG YG KURANG AJAR

1. Pemungut hutang ni ramai yg baik. Sebilangan kecil je perangai nonok macam sial sbb mengejar komisyen.

2. Kita perangi yg sebilangan kecil ni saja. HUTANG WAJIB DI BAYAR. TAK BAYAR KO TANGGUNG LA PANAS NYA API NERAKA JAHANAM TU NANTI.

3. Tuntutan hutang hendaklah di buat melalui firma guaman yg berdaftar dgn Bar Council saja. Tuntutan di buat melalui surat rasmi firma guaman. TIADA PANGGILAN TELEFON BOLEH DI BUAT OLEH PEGUAM UTK MENUNTUT HUTANG.

4. Once dia call kata dari pej peguam je, ko tanya nama dia sapa, dari legal firm mana. Kalau dia tanya apasal, ko jawab sebab ko nak buat report polis org menyamar sbg peguam.

5. Begitu juga kalau dia call mengaku dari Pejabat Polis la, dari mahkamah, pun guna kaedah menganjeng yg sama, report polis org menyamar.

6. Nak tuntut hutang cara betul, peguam kena failkan WRIT SAMAN dan Writ Saman kena di serah ke alamat terakhir penghutang.

7. Kalau penghutang (defendan) tak dtg ke mahkamah pada tarikh sebutan, Plaintif boleh merekodkan Penghakiman Ingkar terhadap defendan.

8. Selepas 14 hari, plaintif boleh memfailkan Saman Penghutang Penghakiman atau Writ Penyitaan dan Penjualan YANG JUGA MESTI DI SERAH KPD penghutang.

9. Proses penyitaan hanya boleh di buat oleh BAILIF MAHKAMAH tanpa kehadiran polis atau samseng kampung dusun gila bawak lori.

10. Bailif hanya datang di iringi peguam utk merekodkan apa barang bernilai di ruang tamu dan dapur sahaja kecuali dapur gas. Barang dlm bilik tidur semua tak boleh kacau.

11. Tarikh lelong akan di tetapkan dan pada Notis lelong akan di tampal.

12. So ini cara basic utk kaedah kutip hutang mengikut undang2 bukannya suka2 mak bapak kau call org ugut2 suruh bank in duit sbb lori dah otw.

Otw kepala atuk kau!

Nak tanya lebih2 PM tapi kena caj la

No comments:

Post a Comment