Friday, May 20, 2016

Rumah ku dah dekat

Bismillahhirrahmannirrahhim

Assalaamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh sahabat-sahabat sekelian

Alkisah ada seorang pertapa yang turun dari gunung dan berkelana .melalui beberapa desa. Di desa pertama dia melihat sebuah rumah kosong dengan emas yang banyak di dalamnya, lalu iblis menggodanya, "Ambillah emas itu, ia akan membuatmu jadi kaya.."

"Tidak kerana rumahku sudah dekat", jawab sang pertapa.

Di desa kedua dia melihat seorang wanita cantik sedang duduk di sebuah anjung rumah sambil tersenyum menggodanya. Iblis lalu memujuk sang pertapa, "Dekatilah dia, tidakkah dia cantik dan boleh memuaskan nafsumu.."

"Tidak kerana rumahku sudah dekat," jawabnya lagi.

Begitulah seterusnya hingga sampai ke desa yang ke seratus, pertapa itu tetap tak tergoda dan membuat iblis menjadi hairan. Lalu iblis bertanya kepadanya, "Engkau menolak godaanku dan mengatakan rumahmu sudah dekat tapi aku sudah mengikutimu sampai desa yang ke seratus tetapi engkau masih berkelana, sebenarnya di manakah rumahmu?"

Pertapa itu menjawab, "Ketahuilah rumahku adalah kubur dan gerbangnya adalah kematian, aku katakan sangat dekat karena aku tidak tahu entah bila aku akan masuk ke dalamnya, boleh jadi saat aku berbuat dosa, kematian datang menjemput, kerana itu aku selalu ingat kematian dan tak tergoda olehmu."

No comments:

Post a Comment