Friday, April 22, 2016

Nak kaya tak?

Info disahkan sahih.....
Please take note suma pengguna jalanraya.. Sesiapa yg nk ke sungai besar dr KL pada masa ini..

Berhati hati jika ada org tua nk tumpang dekat petronas sekinchan

Kejadian berlaku sewaktu saya berhenti dlm perjalanan menaiki kereta utk pulang ke Sungai Besar dr KL. Oleh kerana mengantuk saya berhenti rehat di petronas sekinchan.

Sewaktu berehat datang seorg tua yg berpakaian agak comot, lalu menegur saya..

“Anak nak ke mana?”.
saya menjwb ringkas, "Sungai Besar pakcik ".

Org tua itu bertanya lagi, “Boleh pakcik tumpang sampai ke Sungai Besar” tanpa selidik dijawab oleh  saya “Ehm… bolehlah”.

Lantas org tua itu pun msuk & duduk di dlm kereta sya. Dlm hati  saya berkata, “Hai, siapalah org tua nii, org ka atau...” Seram gak bila tgk pakcik tu membisu ja.

Sy pun meneruskan perjalanannya. Sebaik lebih kurang 2km menghampiri Sg.Besar org tua tadi bertanya,

“Anak nak kaya tak?”  saya tersentak & berkata dlm hati,

“Dah buat dah org tua ni. Nak bagi sy kaya pulak. Org tua ni nak bagi sy nombor kot.  Atau nak menguji sy”

Lalu sy pun jawab, “Tak apalah pakcik, hidup sederhana pun cukup. Kalau kaya nanti lupa diri pulak”

Org tua tu tak bertanya lagi. Dlm hati sy berkata mungkin jwpn sy adalah yg terbaik takut2 itu hanya ujian drpd org tua tadi.

Kemudian org tua tu tanya lagi, “Anak nak kaya tak?”

Sy jwb serupa yg tadi, “Tak apalah pakcik, saya lebih hidup sederhana”.
Sampai di Sg.Besar, org tua itu minta diturunkan lalu berkata,

“nak tu, pakcik ada tinggalkan satu tin KAYA cap Yeo's utk anak sebagai tanda t kasih kerana tumpangkan pakcik.. Roti ank beli sendiri ya.. T kasih, ya nak.” lalu org tua tu turun dari kereta.

Begitulah ceritanya 😂😂😂 senyum selalu. utk buang stress...

No comments:

Post a Comment